Troostrijke klanken

Gepubliceerd op 23 oktober 2025

Op muzikale bewegingsreis in Bach con brio

Van maandag 6 tot en met vrijdag 10 oktober 2025 ging de derde graad van basisschool De Mozaïek in Boutersem op een muzikale bewegingsreis. Tijdens Bach con brio doken leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar onder in de wondere wereld van Johann Sebastian Bach. Dat is een intense wereld, één vol met grote emoties. Welke emotie hen aansprak? Troost. Dus daar gingen ze mee aan de slag.

Samen met Veerman-artiesten Dries De Maeyer (muziek), Yentl De Werdt (beweging), Bert Bernaerts (muziek) en Milou Abel (geur & compositie) verkenden de kinderen Bach op een verrassende manier. Hoe klinkt de muziek als je die in beweging omzet? Wat voel je als je geuren koppelt aan klanklandschappen? En hoe vertaal je een eeuwenoud werk naar je eigen lijf en stem?

Het koppelen van muziek aan geur met begeleider Milou Abel is een nieuw element. Eerst werken de leerlingen rond geuren geassocieerd aan de tijd van Bach en creëren ze parfums, vervolgens vertalen ze hun geur-ervaringen naar verf op papier.

Al deze ontdekkingen leidden tot een bijzonder toonmoment, het begon namelijk geblinddoekt. Een 'massage sonore', noemen ze dat. Nadat de blinddoeken af mochten, werd het publiek getrakteerd op een heus schouwspel van beweging op muziek. Uiteindelijk verzamelden de kinderen rond hun troost-totem en voerden een rituele dans uit rond wat hen troost biedt.

Bach con brio
Bach con brio

Con brio is een samenwerking van De Veerman met Reinoud Van Mechelen en zijn ensemble A Nocte Temporis. Het ensemble organiseert jaarlijks een reeks seizoensconcerten in Boutersem. Hun missie? Klassieke muziek dicht bij de mensen brengen – jong en oud. Bach con brio vormt daarin een bijzonder hoogtepunt, waar educatie en klassieke muziek hand in hand gaan.


Gerelateerd

Biotoop

Biotoop

Bij De Veerman komen participatieve kunstenaars en organisaties samen om volop te experimenteren en nieuwe werkvormen te ontdekken.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken