#Kunsteducatie

Een symfonie die in beweging zet

Gepubliceerd op 30 september 2025

Leerlingen betreden de wereld van Ralph Vaughan Williams

Vaughan Williams schreef zijn zesde symfonie in de schaduw van oorlog en onrust, en toch spreekt er iets universeels uit – een zoektocht naar menselijkheid, kracht en stilte in een wereld die wankelt.

In de week van 13 oktober wordt die krachtige muziek de kern van ons project De Grote Ontmoeting, een coproductie met Antwerp Symphony Orchestra. Tijdens workshops op school ontdekken meer dan 150 leerlingen van De Knipoog, Heilige Familie Berchem, Basisschool Klein Seminarie en Het talent de wereld van klassieke muziek en verkennen ze via beweging en muziek de eigenheid van Vaughan Williams zesde symfonie.

Op 21 oktober verzamelen ze vervolgens in de Koningin Elisabethzaal en stappen een wereld binnen waar de klanken van Vaughan Williams niet alleen in de lucht hangen, maar ook door hun eigen lichamen en gedachten bewegen. Tijdens een repetitie en ontmoeting met de muzikanten van het Antwerp Symphony Orchestra volgen de leerlingen van dichtbij hoe het muzikale avontuur vorm krijgt.

De artistieke begeleiding ligt in de handen van Yentl De Werdt (beweging), Eva Isselee en Dries De Maeyer (muziek). Samen openen zij deuren naar verbeelding en laten zien dat een symfonie niet enkel klinkt, maar ook beweegt, ademt en een verhaal vertelt waarin iedereen zich kan herkennen.


Gerelateerd

Con Brio

Con Brio

Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis

Handsfree Antwerpen

Handsfree Antwerpen

It breaks down a normal, typical big ensemble

Sheherazade

Sheherazade

Projectweek over empowerment, emancipatie en de kracht van de verbeelding voor de derde graad van het middelbaar. In samenwerking met het Antwerp Symphony Orchestra.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken