Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek medewerkers
Griet Herssens (media, beeld, kostuum)
Sophie Beyne (dans)
Sabrina Avantario (muziek)

Partners
Vlaamse Opera
WOCK

Rumor has it


Leerlingen uit de drie laatste jaren van het middelbaar onderwijs namen de hedendaagse opera Rumor (Christian Jost) als uitgangspunt om gedurende een week via dans, kostuumontwerp, muziek en zang een eigen interpretatie te maken van de opera.

Roddels doen de ronde wanneer het lijk van een jonge vrouw wordt gevonden. Vermoedens, halve waarheden en gissingen bepalen de zoektocht naar de dader. De geruchtenstroom gaat van kwaad naar erger, tot de verhalen op angstaanjagende manier een eigen leven gaan leiden. Rumor is een nieuwe opera van de Duitse componist Christian Jost. Het libretto is gebaseerd op het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga.

Leerlingen van het 4de, 5de en 6de middelbaar van Freinetschool De Wingerd uit Gent baseerden zich op datzelfde verhaal om hun eigen interpretatie van de opera vorm te geven.
In workshops dans, kostuumontwerp, muziek en zang gingen ze op zoek naar de belangrijkste thema's en personages van het verhaal. Ze brachten ze tot leven in beweging, met zelf ontworpen kostuums en met liederen en muziek. Er werd geëxperimenteerd met spreekkoren en maskers, met songteksten, bewegingsfrasen, klassieke en hedendaagse stemtechnieken ...
 




Bekijk ook

Semira-wat?

Semira-wat?

Via zang, muziek, kostuumontwerp en dans werkten 22 middelbare scholieren een week lang rond de opera Semiramide van Rossini. De ontmoetingen van de verschillende ateliers leidden tot de opvoering van een eigenzinnige opera in de Vlaamse Opera Gent.

San Nicola di Bari

San Nicola di Bari

Leerlingen van het vierde middelbaar creëerden gedurende een week een nieuw oratorium, gebaseerd op San Nicola di Bari, een klassevoorbeeld van de Italiaanse barok (Giovanni Bononcini) groeide uit tot een bloedstollend relaas genaamd ‘De wraak van Arcanglo’.

Rituals Now

Rituals Now

Rituals Now is een hedendaagse dansvoorstelling gemaakt door 17 jongeren. Ze vertrokken vanuit improvisaties op de muziek van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky en vanuit wat 'rituelen' en 'offers' voor hen vandaag betekenen. 
Het resultaat werd een adembenemende voorstelling waarin de intensiteit van de scène spatte.