Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek medewerkers
Anneleen Nauwelaerts (muziek)
Sigrid Keunen (muziek)

Partners
Les Muffatti
AMUZ

San Nicola di Bari


Leerlingen van het vierde middelbaar creëerden gedurende een week een nieuw oratorium, gebaseerd op San Nicola di Bari, een klassevoorbeeld van de Italiaanse barok (Giovanni Bononcini) groeide uit tot een bloedstollend relaas genaamd ‘De wraak van Arcanglo’.

De Veerman, Peter Van Heyghen (Les Muffatti) en AMUZ gingen de uitdaging aan om 16 jongeren van de Steinerschool Antwerpen onder te dompelen in barokmuziek en hen zelf een oratorium te laten componeren.

Emoties zijn iets van alle tijden en van alle dag, zeker voor opgroeiende jongeren vandaag.
In het barokke Italië werd het omgaan met emoties gestimuleerd ter ontwikkeling van de geest. Het vormde zelfs één van de esthetische principes van de barokke kunst. En zie daar, de link tussen jongeren en barok is veel duidelijker dan op het eerste zicht lijkt!

Het oratorium “San Nicola di Bari” van componist Giovanni Bononcini (1670-1747) is, hoewel minder bekend bij het grote publiek, een klassevoorbeeld van Italiaanse hoogbarok. Peter Van Heyghen maakte met zijn ensemble Les Muffatti een opname van deze vergeten muzikale parel.

In een aangepast traject exploreerde groep 10 van de Steinerschool van 22 tot 26 maart de muzikale kenmerken van barokmuziek, onderzochten ze de wisselwerking tussen het muzikaal gegeven en het libretto (tekst) en grasduinden in de (hedendaagse) thema’s die verscholen zitten in de oude symbolische teksten. Natuurlijk kon een ontmoeting met drijvende kracht Peter Van Heyghen over de historische context van dit muziekstuk en een concert van Les Muffatti daarbij niet ontbreken.

De week werd opgebouwd als een “atelier” waarin de jongeren samen een nieuw oratorium creërden. Ze bepaalden hierin hun eigen traject en konden verschillende specialisten raadplegen om hen op weg te helpen: zang, klavierinstrumenten, gitaar (Jan Melaerts) - strijkers, relatie tussen tekst en muziek (Sigrid Keune) - ritme, blaasinstrumenten, algemeen instrumentaal (Anneleen Nauwelaerts).
In het zenuwcentrum kon je een groot overzicht van het ontstaans- en groeiproces van het oratorium zien. Op verschillende momenten werden groepsmomenten voorzien, waarop aan elkaar getoond werd wat reeds ontwikkeld was. Dit was ook het moment voor korte besprekingen en het voor het verder uitzetten van het traject.

De projectweek werd afgesloten met een toonmoment waarop ouders, schoolgenoten en andere geïnteresseerden werden meegezogen in het bloedstollend relaas over 'De wraak van Arcangelo'.




Bekijk ook

Rubens in beweging

Rubens in beweging

In dit project nodigde De Veerman en het Antwerpse Museum van Schone Kunsten (KMSKA) een groep leerlingen uit om een week lang onder te duiken in de Rubenszaal van het museum. Met als uitdaging een eigen, hedendaagse interpretatie te geven aan de werken van Rubens doormiddel van dans en kostuum.

Four seasons in one week

Four seasons in one week

Twintig leerlingen uit het voorlaatste jaar van het secundair onderwijs werkten gedurende een week rond Die Jahreszeiten van Haydn. Via verschillende workshops (dans, muziek en kostuum) onderzochten ze het oratorium en gaven dit een hedendaagse invulling.

Who is Manfred?

Who is Manfred?

Wie is Manfred? 
Dat is de vraag die de 4dejaars van Freinetschool De Wingerd uit Gent in maart 2010 van slaap beroofde. Een week lang onderzochten zij Tsjaikovski’s symfonie Manfred (gebaseerd op een gedicht van Byron) en de tijd waarin het werd gecomponeerd.