Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek medewerkers
Griet Herssens (media, beeld, kostuum)
Marjolein Elsink (dans)
Jutta Troch (muziek)
Hannelore Primusz (muziek)

Partners
deFilharmonie
deSingel

Gnagflow Trazom


Samen met de vier artiesten van De Veerman verdiepten middelbare scholieren zich in het werk Davide Penitente van Mozart. Via workshops muziek, dans en kostuumontwerp gingen ze niet alleen in op de inhoud van het stuk, maar exploreerden ze ook de tijdsperiode waarin Mozart dit muziekstuk schreef.

Wat hebben de leerlingen van de 5de en 6de klas Woordkunst-Drama van het Antwerpse Pius X met Davide Penitente van Mozart?
Op het eerste zicht waarschijnlijk weinig, maar dat is buiten dit project gerekend waarin jongeren zich een hele week verdiepten in dit stuk. In workshop muziek, dans en kostuumontwerp gingen ze niet alleen in op de inhoud van het stuk, maar exploreerden ze ook de tijdsperiode waarin Mozart het schreef.

Zo gingen ze met kostuumontwerpster Griet Herssens op zoek naar de historische klederdracht van 1785 en ontwierpen ze met dezelfde stijlkenmerken nieuwe kostuums. Daarnaast onderzochten ze ook de centrale thema’s schuld, boete, spijt en twijfel.
Wat betekenen deze begrippen vandaag? En hoe kan je dat in in een vorm, een performatief kostuum of in een object vormgeven?
Daarbij diende niet alleen de Westerse cultuur als inspiratiebron, maar ook boeteprocessies in bv. Latijns-Amerika en de Filipijnen.

Ook in de workshops dans met choreografe Marjolein Elsink werd zowel naar de geschiedenis gekeken als naar de vertaling de inhoud van het stuk naar de dag van vandaag. De jongeren creërden hun eigen bewegingstaal rond boete, schuld en twijfel en rond de tegenstrijdigheden in het personage van David : held, koning, moordenaar, overspelige maar ook berouwvol, rechtvaardig en vergevingsgezind.

In de workshops muziek met muzikanten Jutta Troch en Hannelore Primusz gooiden ze het over een andere boeg. Mozart recycleerde voor Davide Penitente een groot stuk van zijn onafgewerkte mis in C mineur.
De jongeren pasten ditzelfde principe toe aan de hand van sampling van bestaande muziek, die ze vermengden met de muzikale structuren van het oratorium, de cantate en de fuga.
Voor de teksten vertrokken ze vanuit toespraken van grote politieke leiders die spijt betuigen over hun daden.


 

 



Bekijk ook

Four seasons in one week

Four seasons in one week

Twintig leerlingen uit het voorlaatste jaar van het secundair onderwijs werkten gedurende een week rond Die Jahreszeiten van Haydn. Via verschillende workshops (dans, muziek en kostuum) onderzochten ze het oratorium en gaven dit een hedendaagse invulling.

Semira-wat?

Semira-wat?

Via zang, muziek, kostuumontwerp en dans werkten 22 middelbare scholieren een week lang rond de opera Semiramide van Rossini. De ontmoetingen van de verschillende ateliers leidden tot de opvoering van een eigenzinnige opera in de Vlaamse Opera Gent.

Re-Mastered

Re-Mastered

Samen met het KMSKA zette De Veerman een drieluik op met als doel musea en jongeren met elkaar in contact te brengen rond visuele geletterdheid en participatie van jongeren in musea. Het drieluik omvatte een projectweek met jongeren, een jongerenforum en een tweetalige denkdag voor alle Belgische musea.