Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek medewerkers
Ilke De Vries (media)
Willy De Greef (media)
Mitzy Van den Eynde (drama)
Anneleen Nauwelaerts (muziek)
Marjolein Elsink (dans)

Drummen voor cultuur


Leerlingen en leerkrachten van zes beroeps- en technische scholen in Vlaanderen werden door De Veerman en de plaatselijke cultuurcentra begeleid om kunst en cultuur een grotere plaats te geven binnen hun klas en school. De Veerman bood de leerlingen workshops aan in verschillende muzische domeinen en coachte de leerkrachten om deze workshops verder te zetten in de klas.

Gedreven door de eigen beroepspraktijk en geïnspireerd door het grootschalig onderzoek rond kunst- en cultuur-educatie in Vlaanderen, uitgevoerd door de Australische Dr. Anne Bamford, zetten zes cultuurcentra en kunst-educatieve organisatie De Veerman het cultuurproject ‘Drummen voor cultuur’ op.

De cultuurcentra van Heist-op-den-Berg, Mortsel, Schoten, Sint-Niklaas, Mol en Wilrijk stapten naar technischeof beroepscholen in hun buurt. Gedurende een heel schooljaar werkten ze, samen met De Veerman, een projectuit rond de percussievoorstelling ‘Tok Tok’ van De Beenhouwerij. Een gebeuren dat zich specifiek tot leerlingen en leerkrachten van het beroeps- en technisch secundair onderwijs richt.




Bekijk ook

Drummen voor Cultuur
Daan Simons, Karel Moons, Tijl Bossuyt

Drummen voor Cultuur

drum·men 
1. de drums bespelen 
2. in dichte drommen samenkomen

Drummen voor cultuur is een actief cultureel traject voor leerkrachten en leerlingen van het beroeps- en technisch onderwijs. 

Kunst-vak-werk
Annemie Morbee - De Formulering

Kunst-vak-werk

Wat kunstenaars en studenten van een vaktechnische school met elkaar gemeen hebben, is techniek. Technische onderlegdheid in materiaalkennis en hoe er mee om te gaan. Wat hen verschillend maakt, is hun specifieke kijk op het materiaal. In de beeldende kunst...

Muzisch Menu

Muzisch Menu

Het cultuurcentrum van Sint-Niklaas zocht een andere benadering voor de omkadering van zijn schoolvoorstellingen. Samen met De Veerman werden workshops voor kinderen en vormingen voor leerkrachten opgezet vanuit de disciplines drama, dans en media, telkens aansluitend bij een specifieke voorstelling in het cultuurcentrum.