Credits


Expresso


Tijdens wekelijks workshops met leerlingen van SIBLO De Leydraad worden de mogelijkheden van theater binnen het opvoedingsproces van kinderen met ASS verkend.
De ervaringen van de diverse betrokken partijen (actrice/regisseur, leerlingen en leerkrachten) worden verzameld om nieuwe methodieken te ontwikkelen, waarmee we een impuls willen geven aan het werken aan het exp

Tijdens wekelijks workshops met leerlingen van SIBLO De Leydraad worden de mogelijkheden van theater binnen het opvoedingsproces van kinderen met ASS verkend.

De ervaringen van de diverse betrokken partijen (actrice/regisseur, leerlingen en leerkrachten) worden verzameld om nieuwe methodieken te ontwikkelen, waarmee we een impuls willen geven aan het werken aan het expressievermogen - en ruimer sociale vaardigheden- van kinderen met ASS in het onderwijs.

Het initiatief van dit project ligt bij Sanderijn Helsen (actrice, regisseur en moeder van een kind met ASS) die het theaterlabo begeleidt.
In het voorjaar van 2014 wordt een vormingssessie over de nieuwe methodieken ontwikkelt voor leerkrachten en andere geïnteresseerden.




Bekijk ook

PONT

PONT

PONT is het Platform voor de Ontwikkeling van Talent via kunsten. Het platform werd begin 2012 boven het doopvont gehouden in Dommelhof Neerpelt. PONT wil graag bruggen bouwen tussen Limburgse actoren die via de kunsten trachten om jongeren uit het bijzonder onderwijs te prikkelen en te stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Daarnaast wil het platform ook graag de culturele sector en het onderwijs sensibiliseren en informeren over dergelijke sociaal-artistieke en kunsteducatieve projecten.

Vergeten straat, verloren verhalen

Vergeten straat, verloren verhalen

Vijf minderjarige vluchtelingen verfilmden, onder begeleiding van De Veerman, tijdens de herfstvakantie eigen verhalen. Het project was een initiatief van 't Gasthuys Stedelijk Museum Aalst, dat naar aanleiding van Vergeten Straat van Aalstenaar Louis Paul Boon een project wou opzetten met deze doelgroep.
De vijf 14 tot 17-jarigen waren afkomstig uit Gambia, Afganistan, Congo en Nigeria en maakten eigen verhalen -soms persoonlijk, soms fictie- en gingen aan de slag met scenario's, draaiboeken, camera's en montageprogramma's.

De Kunstloft

De Kunstloft

De Veerman organiseerde tot juni 2013 dagelijks workshops drama, beeld, muziek, dans of media voor kinderen van Antwerpse basisscholen.
Op woensdagvoormiddag kregen de leerkrachten bijscholingen in deze disciplines en tips om verder te werken in hun klaspraktijk.