Credits


Coördinatie
Tijl Bossuyt

Artistiek medewerkers
Eddy Duquenne (beeld)
Andreas Hetfeld (beeld)
Suus Baltussen (beeld)
Luk Van Soom (beeld)
Patrick Van Caeckenbergh (beeld)
Bert Van Ransbeeck (beeld)
Camiel Van Breedam (beeld)
Tom Jespers (beeld)

Partners
Middelheimmuseum
Ontmoetingscentrum Nova

Bij-buurten


Samen met het Middelheimmuseum werkte De Veerman gedurende drie jaar aan de dialoog met de aanpalende volksbuurt het Kiel. 
Dit mondde uit in drie deelprojecten: SPIA in het Middelheim (jongeren uit het technisch en beroepsonderwijs maakten eigen kunstwerken), Buurtwandelingen op het Kiel (aandacht voor kunst in de buurt) en Nesten op het Kiel (een kunstwerk, gemaakt en gesmaakt door de buurtbewoners).

Nesten op het Kiel

In voorjaar 2008 bouwden Andreas Hetfeld en Suus Baltussen (in samenwerking met honderden bewoners) een reusachtig nest op het grasveld van de Potenblokken (Sociale woningbouw van Renaat Braem) op het Kiel. Het idee was om samen met alle culturen die op het Kiel leven één groot bouwwerk te maken en om te werken rond het thema ‘nesten’ als symbool voor onze multiculturele samenleving.
Alle Kielenaars werden uitgenodigd om mee te bouwen. Verenigingen, buurtgroepen, klassen, families of een groepje vrienden konden allen meehelpen bij de creatie van dit kunstwerk.
Het nest werd gemaakt van vers gesnoeide wilgentakken die in de grond werden geplant. De takken schoten, waardoor het nest leefde en groeide. 
Nesten op het Kiel wilde via dit kunstzinnig project mensen samen laten nadenken over wonen, bouwen en samenleven. 

Over dit nest werd er ook een reportage gemaakt. Je kan hem hier bekijken!


 

 

SPIA in het Middelheim

Wat het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen (SPIA) en het Middelheimmuseum gemeen hebben, is techniek. Elk beeldhouwwerk is een technisch hoogstandje, elk werkstuk van een leerling is dit eveneens.
Wat beide instituten verschillend maakt, is hun kijk op deze techniek. Beiden spreken een andere taal, maar hebben één ding gemeen: vakmanschap.

In SPIA staat de functionele realisatie centraal: een auto moet kunnen rijden en een bad mag niet lekken. In de beeldende kunst staat het verhaal, de betekenis centraal en de vrijheid om grenzen te verleggen.

SPIA in het Middelheim ontstond vanuit de nieuwsgierigheid naar wat het zou opleveren als beide werelden met elkaar geconfronteerd zouden worden. Deze confrontatie ging stap per stap en leidde tot een tentoonstelling van verschillende installaties van kunstenaars en leerlingen in het museum. 

Over dit project verscheen er ook een publicatie bij Garant:

Buurtwandelingen op het Kiel

Om mensen bewust te maken van het rijke erfgoedverleden van de Kielwijk en de duidelijke link met het museum werden 2 wandelingen ontwikkeld waaraan activiteiten gekoppeld werden. Zowel de beelden in de wijk als de architectuur van Renaat Braem zijn enkele voorbeelden van de duidelijk link tussen de wijk en het museum. De wandelingen konden zowel door basisscholen als door families gedaan worden. 




Bekijk ook

Kunst-vak-werk
Annemie Morbee - De Formulering

Kunst-vak-werk

Wat kunstenaars en studenten van een vaktechnische school met elkaar gemeen hebben, is techniek. Technische onderlegdheid in materiaalkennis en hoe er mee om te gaan. Wat hen verschillend maakt, is hun specifieke kijk op het materiaal. In de beeldende kunst...

BELvue bende

BELvue bende

In de BELvue bende bracht De Veerman Nederlands- en Franstalige jongeren tussen 18 en 25 jaar bij elkaar voor een opleidingstraject om van hen (ervarings)deskundigen te maken op vlak van jongeren en musea.

Deze bende was actief van 2014 tot en met 2016. In deze periode formuleerden de bende verschillende adviezen voor het museum o.a. het nieuwe museumparcours, maar ontwikkelde zij ook zelf activiteiten voor andere jongeren in het museum. 

MAS in jonge handen

MAS in jonge handen

Samen met De Veerman ontdekten een tiental Antwerpse jongeren (18-25 jaar) de mogelijkheden van het Museum Aan de Stroom. In een opleidingstraject leerden ze zelf een educatief aanbod ontwikkelen voor leeftijdsgenoten vanuit de collectie. Het was tegelijkertijd een verleidingspoging voor hun leeftijdsgenoten om het MAS ook in hun hart te sluiten.