Filter projecten


Discipline


  alle
  animatiefilm
  architectuur
  beeld
  dans
  drama
  fotografie
  kostuumontwerp
  letteren
  media
  muziek

Leeftijd


  alle
  jongeren
  kinderen
  kleuters
  leerkrachten
  volwassenen


Projecten



Workshop muziekmachines bouwen

Workshop muziekmachines bouwen



Voor iedereen (12+) die er al lang van droomt om een analoge muziekmachine te bouwen: schrap al uw dagactiviteiten van 3 tot 7 april en kom mee doen met deze workshop!

Young Art Reporters

Young Art Reporters



Hou je van theater, dans, film, performance of beeldende kunst? Heb je daar iets over te vertellen?
Voel je goed in één of ander -of wie weet meerdere media? Ben je tussen 16 en 22 jaar oud?
Word Young Art Reporter!

Tu aimes la danse, le théâtre, les performances, les expos, ou le cinéma ? Tu aimes donner ton avis à travers différents médias? Tu as entre 16 et 22 ans?
Deviens Young Art Reporter !

 

Ivan

Ivan

Kunstenorganisatie De Veerman nodigde filmmakers Jochem Baelus en Maarten Stynen uit om met 18 leerlingen van H. PIUS X instituut uit Antwerpen een remake te maken Eisensteins film ‘Ivan De Verschrikkelijke’ (1944).

De jongeren gingen een week lang in filmarchieven op zoek naar nieuwe beelden bij scènes uit de film, waar Prokofiev muziek voor schreef.
Net als Eisenstein combineerden ze los van elkaar staande beelden waardoor nieuwe associatieve betekenissen ontstaan.
De muziek van Prokofiev werd behouden, maar ook hier werd de digitale schaar boven gehaald. De jongeren zochten naar vormelijke of inhoudelijke overeenkomsten tussen beeld en muziek om stukken muziek bij hun scène te plaatsen.

Deze experimentele film is het resultaat van een onderzoek naar de beeldtaal van Eisenstein en de wisselwerking met de muziek van Prokofiev.
 

‘Ivan’ kadert in de samenwerking tussen De Veerman en deFilharmonie om jonge mensen kennis te laten maken met historisch orkestwerk. Naast de projectweek zelf gaan de leerlingen naar diverse concerten van deFilharmonie luisteren.
In samenwerking met Kidscam

Workshop Linehan

Workshop Linehan


© Sharilyn Neidhardt

Ben je tussen 16 en 20 en heb je zin om op een actieve manier in de danswereld van Daniel Linehan te duiken?
In deze reeks workshops ervaar je zijn bewegingstaal met je lijf, experimenteer je met Daniels creatiemethodes, ontmoet je de choreograaf en ga je in gesprek gaat over de inhoud van zijn nieuwe voorstelling ‘Flood’.

RE:MAKE

RE:MAKE

23 leerlingen van het Atheneum Brussel gingen in oktober een week lang aan de slag rond het jaarthema 'utopie' van het Kaaitheater. Met theatermaakster An Vandevelde en beeldend kunstenares Danja Cauwbergs onderzochten ze het begrip 'utopie' en maakten ze de link naar hun stad.

Familie

Familie

Kunstenaar Kristof Van Gestel zoekt 15 mensen uit Leuven die van oktober tot mei een sculptuur uit de reeks Familie willen adopteren en mee naar huis nemen. De deelnemers worden uitgedaagd om het kunstwerk een betekenisvolle plaats in hun leven te geven.
Bij aanvang, halfweg en op het einde van het project zijn er 'familiebijeenkomsten' met alle deelnemers om ervaringen uit te wisselen.
Familie is een participatief kunstproject waarin de interpretatie en beleving van de toeschouwer centraal staan.

Atelier Aurora

Atelier Aurora

In een nieuwe samenwerking tussen Kunstenfestivaldesarts en De Veerman werken leerlingen van de 6de klas van VierWinden Basisschool en de 1ste klassers van l’Ecole Sainte-Ursule in Molenbeek samen rond de voorstelling Aurora van Alessandro Sciarroni.

(on)Zichtbaar

(on)Zichtbaar

Onlangs startte de jaarlijkse ‘Te Gek?!’-campagne die het taboe rond psychische problemen wil doorbreken. Ook kunstenorganisatie De Veerman, De Vinken en open zeefdrukwerkplaats Gezeever slaan de handen in elkaar. Ze bieden psychisch kwetsbare mensen een eigen creatieplek. In het zeefdrukatelier krijgen ze technieken aangeleerd en gaan ze zelf artistiek aan de slag.

Plural Individual

Plural Individual

Elf jongeren tussen 15 en 19 jaar -elk met hun eigen karakter, lievelingskleur, goede en slechte kanten, angsten en dromen- maakten samen met twee choreografen en een filmmaker/muzikant een bewegingsvoorstelling én dansfilm rond het Europese motto ‘In verscheidenheid verenigd’.

"The group, consisting of all individuals, stands central. Sometimes an individual leaps out and attracts attention from the outsiders with his being, doing or own movements. But the strongest and most important spotlight is not the one on each human being, but the one that shines on the whole group. That's how this play is being formed”.
Antonia van Dijck-Marciniak
 

Vertrekpunt is het werk van Eadweard Muybridge, die met fotografie de menselijke en dierlijke beweging analyseert en fragmenteert in verschillende sequenties.
Dit principe wordt terug vertaald naar echte lichamen -die de beweging stil zetten en tegelijk verder (of terug) laten lopen in de tijd- en naar film.

Prokofiev, enfant terrible

Prokofiev, enfant terrible

15 leerlingen Woordkunst-Drama van Pius X gingen van 16 tot 20 november 2015 in de muziek van de vijfde symfonie van Prokofiev op zoek naar de persoonlijkheid van de componist.
Samen met kunstenaars Griet Herssens (beeld) en Inge Van Den Kroonenberg (klank) gaven ze hun bevindingen en interpretaties vorm in klank- en beeldinstallaties.

Het Kiel superdivers?

Het Kiel superdivers?

Tijdens een projectweek verdiepen 26 leerlingen van Stedelijk Lyceum Expo zich in de diversiteit van hun buurt door vragen te stellen, portretten en stadsfoto’s te maken en persoonlijke verhalen te verzamelen.

Speelvogels

Speelvogels

De Veerman ontwikkelde samen met CC Sint-Niklaas het concept voor de expo Speelvogels. Daardoor is de tentoonstelling niet enkel een kijk-, maar ook een doe- en denkervaring geworden.
 

RE:THINK | RE:ACT

RE:THINK | RE:ACT

In RE:THINK | RE:ACT filosoferen Brusselse jongeren over de openbare ruimte. Ze bevragen het samenleven in de stad, formuleren er gedachten over, luisteren naar elkaar en naar buurtbewoners en geven hun bedenkingen vorm in beeldende en theatrale acties.

De Jeugd van Samen-Woordig

De Jeugd van Samen-Woordig

De Jeugd van Samen-woordig is een dialoogproject tussen joodse en moslimjongeren. Het project wil het wederzijds begrip tusen hen verhogen door dankzij kunst een dialoog op gang te brengen
Tijdens de bijeenkomsten met deze jongeren experimenteren we met nieuwe methodieken die kunst verweven met dialoog: een ontmoeting tussen jongeren om te luisteren, te leren, en een verandering door te maken.

Corbeaux

Corbeaux

4 klassen uit de Vier Winden Basisschool in Molenbeek werkten 2 maanden rond de voorstelling Corbeaux van Bouchra Ouizguen in een voor- en natraject.

Along came Polly

Along came Polly

Jongeren én meerstemmige muziek uit de middeleeuwen lijken twee werelden die niet meteen bij elkaar passen.  Net daarom zijn we dan ook ontzettend nieuwsgierig om te ontdekken hoe jongeren naar het fenomeen polyfonie kijken, hoe zij vandaag naar deze muziek luisteren …

Zomeracademie

Zomeracademie

De Zomeracademie is een artistieke werkplaats voor iedereen die een week intensief wil onderzoeken, experimenteren en creëren in een bepaalde kunstdiscipline.

The times they are a-changin'

The times they are a-changin'

Een uitdaging voor jongeren (12 - 20 jaar) om een muziekstuk te componeren dat door het HERMESensemble wordt uitgevoerd in een concertzaal. Inclusief een professionele liveopname van de uitvoering.

Berchem superdivers?

Berchem superdivers?

"Wat vinden jongeren eigenlijk van de diversiteit in hun buurt?", vroeg Cultuurcentrum Berchem zich af.
De Veerman schakelde fotografe Monica Monté en theatermaakster Nyira Hens in om met een groep 16 tot 18-jarigen van de Sint-Willebrordschool uit de buurt op die vraag te antwoorden.

De Wondere Pluim

De Wondere Pluim

Een literair schrijfgebeuren voor lagere schoolkinderen, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale actoren. Ontstaan in Antwerpen (2002) en ondertussen enthousiast overgenomen door Limburg (2009) en Zuid-Oost-Vlaanderen (2013).

BELvue bende

BELvue bende

Achttien jongeren tussen 18 en 25 jaar vormen sinds mei 2014 de BELvue bende. De gemengde groep Nederlands- en Franstaligen wordt door De Veerman opgeleid als (ervarings)deskundigen op vlak van jongeren en musea. Aan het einde van het traject zullen zij een advies formuleren over het nieuwe museumparcours dat BELvue aan het ontwikkelen is en zullen ze activiteiten ontwikkelen voor andere jongeren in het museum.

Schatten van Vlieg

Schatten van Vlieg

Tijdens de zomermaanden gingen honderden kinderen in musea, cultuurcentra, bibliotheken ... op zoek naar de Schat van Vlieg. In de schatkist vonden ze een uitdaging : bouw je eigen droomplek.
Ter inspiratie ontwikkelde De Veerman een bouwplan dat kinderen liet nadenken over functie, materialen, kleur, vorm ...

Expresso

Expresso

Tijdens wekelijks workshops met leerlingen van SIBLO De Leydraad worden de mogelijkheden van theater binnen het opvoedingsproces van kinderen met ASS verkend.
De ervaringen van de diverse betrokken partijen (actrice/regisseur, leerlingen en leerkrachten) worden verzameld om nieuwe methodieken te ontwikkelen, waarmee we een impuls willen geven aan het werken aan het exp

Art-eco

Art-eco

Samen met Djapo en Art-Eco zette De Veerman een driejarig project op rond kunst, de noord-zuidproblematiek en duurzaamheid. Tien basisscholen, verspreid over heel Vlaanderen, werkten projecten uit rond een kunstenaar uit het zuiden.

De grote ontmoeting

De grote ontmoeting

Op vraag van en samen met deFilharmonie ontwikkelde De Veerman een traject om lagere schoolkinderen kennis te laten maken met symfonische muziek. Een eerste verkenning gebeurt op school via dans en muziek om daarna het grotere werk te ervaren bij deFilharmonie en de muzikanten te ontmoeten.

Vlaggen & Wimpels

Vlaggen & Wimpels

Op initiatief van en ondersteund door De Veerman krijgen scholen gedurende een volledig schooljaar een kunstenaar in residentie. Schoolteams worden gecoacht in het hanteren van kunstzinnige middelen en creativiteit om het brede leren en het werken met de buurt in het schoolleven te integreren.

kunstzinnige stage Sporthumaniora Malle

kunstzinnige stage Sporthumaniora Malle

Elk jaar gaan de 4dejaars van de Sporthumaniora in Malle op kunstzinnige driedaagse in vormingscentrum Destelheide. 'Kunst en Lichamelijkheid' is het uitgangspunt voor de workshops dans, drama, muziek en beeld die De Veerman jaarlijks voor hen ontwikkelt. 
Voor 1 keer werken de jongeren niet vanuit een competitieve insteek met hun lichaam, wordt het verkend als uitdrukkingmiddel en waarbij de creativiteit en het expressievermogen gestimuleerd wordt.

Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Gedurende vijf dagen werken kinderen uit het 5e en 6e leerjaar in AMUZ rond componeren. Artistieke medewerkers van De Veerman organiseren verschillende workshops rond de muziek van het gast-ensemble in AMUZ.

Kunstenstage lerarenopleiding HoGent

Kunstenstage lerarenopleiding HoGent

De Veerman zorgt voor een kusteducatief traject in de lerarenopleiding van HoGent.
Tijdens het eerste jaar maken studenten kennis met de verschillende muzische werkvormen op eigen niveau.
In het tweede jaar richt de opleiding zich op methodiek en didactische werkvormen binnen de disciplines dans en drama.

Rayok

Rayok

In het project Rayok maken jongeren beeld- en klankinstallaties met als inspiratiebron het symfonisch werk van Dimitri Sjostakovitsj rond en tijdens WOII.

De resultaten van het project zijn te bekijken op 28 november 2014 en 13 maart 2015 in deSingel, voor en na de uitvoering van symfonisch werk van Sjostakovitsj door deFilharmonie.

Voorstudie educatief aanbod Kasteel van Horst

Voorstudie educatief aanbod Kasteel van Horst

Het Kasteel van Horst vernieuwt zijn educatief aanbod voor scholen en families.
Om uit te zoeken wat de verschillende types bezoekers boeiend vinden tijdens hun kasteelbezoek, riepen ze de hulp van De Veerman in. Ook het nagaan van wat het personeel (gidsen, balie, onderhoud, vrijwilligers) fascineert aan het kasteel, wat hun kwaliteiten zijn en hoe zij het vernieuwd kasteelbezoek zien, wordt meegenomen in het voortraject.