Credits


Coördinatie
Annemie Geerts

Artistiek Medewerkers
Lenne Rasschaert (dans)
Peter Aers (drama)
Hilde Braet (fotografie)
Mitzy Van den Eynde (drama)
Hanne Deneire (muziek)

Cookies


Binnen de verschillende vakken lieten secundaire scholen gedurende een heel schooljaar hun leerlingen kennismaken met de verschillende facetten van een plaatselijk erfgoedthema. Vervolgens werkte een artiest gedurende tien dagen samen met de jongeren aan een kunstzinnige verwerking van de betekenis en waarde van het erfgoed.


Cookies wilde jongeren uit het secundair onderwijs op een ongedwongen manier in contact brengen met erfgoed en de kunsten.
Een deelnemende school koos een lokaal erfgoedthema om het hele jaar rond te werken. Het kon gaan om het schoolgebouw zelf, een oud kasteel in de buurt, een historisch landschap of zelfs de lokale bierbrouwerij.
In eerste instantie gingen de leerkrachten zelf aan de slag: in de vakken werden zoveel mogelijk verschillende facetten van het erfgoedthema belicht. Daarbij waren niet enkel de leerkrachten geschiedenis of talen aan zet. In de les chemie kon je bijvoorbeeld leren hoe je bier brouwt, in de les houtbewerking werd de specifieke houtsoort van de streek belicht, in technisch tekenen werd het grondplan van het oude kasteel onderzocht, ...
Daarna kwam een kunstenaar de school binnengewandeld. Samen met de jongeren ging hij gedurende 10 dagen op zoek naar een kunstzinnige verwerking van het erfgoedthema. Daarin stonden de betekenis en de hedendaagse waarde van het erfgoed centraal.

Link: website Cookies

Resultaten

reportage Cookies

vimeo

 



Bekijk ook

De kracht van een foto
Hilde Braet

De kracht van een foto

Hilde Braet, master cultuurwetenschappen en professioneel fotografe, werkt al heel lang projecten uit in een educatieve of helende context. In haar studio of op locatie gaat zij met camera’s en mensen aan de slag – scholieren, vrouwen boven de veertig,...

Zonder Ondertitels

Zonder Ondertitels

Op vraag van de erfgoedcellen van West-Vlaanderen en samen met de provincie West-Vlaanderen ontwikkelde De Veerman een traject waarbij twaalf jongeren (15-19 jaar) via film, muziek, theater, dans ... op zoek gingen naar en uitdrukking gaven aan hun West-Vlaamse identiteit.

Hereduc

Hereduc

'Een andere kijk op erfgoededucatie' is een jaarlijks seminarie van Hereduc, internationaal netwerk erfgoededucatie van het gemeenschapsonderwijs (Go!). De cursus wil leerkrachten en medewerkers van musea en erfgoedinstellingen nieuwe methodes aanbieden om rond erfgoed te werken. De Veerman ontwikkelde gedurende 5 jaar de inhoud hiervoor.